Project Recup Pc is groot succes

17 Gentse kansarme gezinnen hebben donderdag in het kader van het project Recup PC een goedgekeurde tweedehands pc gekregen. Het OCMW beloofde de gezinnen ook werk te maken van een goedkopere internetverbinding.

Een jaar geleden stapten de 17 Gentse gezinnen in het project Recup PC. Telenet Foundation, OCMW Gent, Digipolis, Oikonde vzw en Stad Gent wilden met dat project mensen in armoede helpen de digitale kloof te overwinnen. Door hen een computer met internet en een opleiding aan te bieden, wilden de partners de gezinnen meer kansen geven.

Donderdag, een jaar na de start, werd het project positief geëvalueerd en maakte schepen van ICT Resul Tapmaz bekend dat de 17 gezinnen hun computer gewoon mogen houden. OCMW-voorzitter Geert Versnick gaat er bovendien voor zorgen dat de gezinnen ook in de toekomst een goedkope internetverbinding krijgen.

‘Het project is inderdaad zeer succesvol ‘, herhaalt Erik Dralans, voorzitter van Telenet Foundation. ‘De kansarme gezinnen voelen zich sinds de start van het project meer een deel van de maatschappij en minder buitengesloten van sociale contacten. Heel wat deelnemers geven bovendien aan dat ze niet meer zonder het internet zouden kunnen.’

Christiaan Ledure (50) een alleenstaande vader van twee adolescenten, kan dat alleen maar bevestigen. ‘Ik nam deel aan het project om mijn zoon vaker te zien en zijn studies beter te kunnen coachen. Omdat ik vroeger geen internet had, kon hij bij mij thuis niet komen studeren. Sinds de start van Recup PC kan dat wel. Mijn dochter zie ik veel minder maar via Facebook blijf ik toch een beetje op de hoogte van waar ze mee bezig is.’

Ook voor theaterbeest en huisvrouw An Vanderghote (42) was haar zoon de belangrijkste reden om in het project te stappen. ‘Zowel op school als tijdens hun vrije tijd kunnen kinderen niet meer zonder computer. Ik wilde mijn zoon dat niet ontzeggen. Zelf heb ik ook veel gehad aan de internetopleidingen. Mijn nieuwe computer heeft me al enorm geholpen bij het zoeken naar werk een huis.’

De Gentenaar 05.10.2012 http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=BLSLU_20121004_001

Dit bericht werd geplaatst in Digitaal. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

