Club of Flanders

Op 6 december 2011 had ik de eer en het genoegen om voor een select publiek van de International Club of Flanders te spreken. Het gaat hier om een voor een topondernemers uit onze regio.

Mijn werd gevraagd mijn visie op het beleid omtrent het stadspersoneel toe te lichten. Eerst schetste ik mijn algemene visie. Daarna werd dieper ingegaan op het concept innovatieve arbeidsorganisatie,  gezien het uniek is dat de stad Gent als openbare dienst aan de slag gaat met dit concept.

Hieronder een kort stukje van mijn uiteenzetting.

… Als zoon van een ondernemer, kreeg ik het ondernemerschap met de paplepel ingegeven. Op mijn 18de nam ik de zaak over vooraleer de stap te zetten naar de politiek. 

De ervaring die ik opdeed als ondernemer komt nog steeds goed van pas. Het inspireert me dagelijks binnen mijn schepenambt.

Het Gentse stadsbestuur heeft een missie om van Gent een scheppende stad te maken, die door een doorgedreven bundeling van alle creatieve krachten een voortrekkersrol speelt bij de ontwikkeling van een duurzame, solidaire en open samenleving.

Deze missie tracht ik dagdagelijkse waar te maken.
De stad Gent, met al de zusterorganisaties, is één van de grootste werkgevers van de provincie Oost-Vlaanderen. Ook wij hebben aandeelhouders, bijna 250.000 om precies te zijn namelijk de Gentenaars. Het enige product dat wij aanbieden is dienstverlening.
Vandaar dat ik heel wat belang hecht aan de kwaliteit ervan, en met succes.
Al meerdere malen kregen we erkenning voor onze inspanningen op vlak van kwaliteitsvolle dienstverlening onder andere door de KU-Leuven, Agoria en dergelijke.

Als schepen draag ik de volle verantwoordelijk over deze organisatie en de medewerkers.
De manier waarop ik de organisatie vorm geef, is gestoeld op mijn mensvisie, mijn visie op ondernemen en op mijn maatschappijvisie.

In het werk dat ik de voorbije 2 jaar geleverd heb, komen een aantal basisprincipes steeds terug.
Deze principes zitten vervat in de overkoepelende Gentse missie en zullen u als ondernemer niet vreemd in de oren klinken. Graag haal ik er 2 aan.

Gericht zijn op een betere toekomst

Het verleden leert ons een aantal lessen, maar teveel terugblikken is mijns inziens onwerkbaar.
Door gefixeerd te zijn op het verleden, lopen we het risico om niet te zien welk pad we bewandelen in het heden, laat staan dat we de toekomst vorm kunnen geven.
Daarom dat ik vooral positief naar de toekomst kijk. Noem me maar een geboren optimist.
Ik, hopelijk samen met u, blijf geloven dat uitdagingen aangepakt kunnen worden en dat de toekomst steeds vernieuwing, kansen en innovatie biedt.

Geloof in de sterkte van allianties

Het zich op een eigen eilandje terug trekken, zorgt voor vervreemding van je omgeving.
Groeien doe je pas door een open houding aan te nemen en te zoeken naar potentiële samenwerkingsverbanden.
Weet dat ik niet de verdediger ben van één klasse, één etnische groep, van de werknemers of de werkgevers. Ik kies eerder voor de win-win situatie die gecreëerd kan worden door de krachten te bundelen.
De vernieuwing, de innovatie en de antwoorden voor de toekomst zitten in vernieuwende vormen van allianties. Belangen kunnen verzoend worden én zelfs elkaar versterken om te komen tot een krachtig verhaal!

Kortom sta ik voor het radicaal kiezen voor een nieuwe innovatieve organisatie om zo onze medewerkers, onze organisatie als geheel en de kwaliteit voor elke Gentenaar te verbeteren.
Deze principes helpen me om nog vele mooie dingen voor onze stad zullen realiseren…

Dit bericht werd geplaatst in Personeel. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

