Stad Gent lanceert sensibiliserend programma Administratieve Vereenvoudiging KUS

De Stad Gent zet sinds 2010 sterk in op Administratieve Vereenvoudiging. Want een administratief vereenvoudigde Stad Gent komt de transparantie en efficiënte van het beleid ten goede. Nu lanceert de Stad Gent een bijhorende campagne KUS. KUS staat voor klantgericht, uniek en simpel en bundelt de principes van administratieve vereenvoudiging. De campagne wil burgers en medewerkers van de Stad Gent aanzetten om actief mee te werken aan administratieve vereenvoudiging. Want administratieve vereenvoudiging is niet saai, maar juist uitdagend en prikkelend.

 

Wat voorafging: start van een ambitieus programma

In 2010 werd werk gemaakt van de start van een ambitieus programma. De algemene programma-aanpak werd opgesteld, waarin de verschillende diensten in de stad op een gecoördineerde manier samengebracht worden rond administratieve vereenvoudiging.

Er werd een visie uitgewerkt dat het admini-project zal ingrijpen op verschillende domeinen, namelijk individuele en teambetrokkenheid, IT, reguleringsmanagement, communicatie, procesmanagement en de arbeidsorganisatie.

Er werd een conferentie georganiseerd waar kernspelers van Vlaamse en federale overheden aanwezig waren. Op deze conferentie werden ook de vijf bestaande projecten in de kijker geplaatst en vijf projecten opgestart voor administratieve vereenvoudiging. Die projecten werden gekozen door een extern comité.

De Stad Gent positioneert zich zo in Vlaanderen als voortrekker van administratieve vereenvoudiging bij lokale overheden. Dat project loopt verder in 2011 en 2012.

Sensibiliseringscampagne KUS

Vandaag wordt de sensibiliseringscampagne KUS gelanceerd. KUS staat voor klantgericht, uniek en simpel en bundelt de principes van administratieve vereenvoudiging.

De campagne wil burgers en medewerkers van de Stad Gent aanzetten om actief mee te werken aan administratieve vereenvoudiging. Medewerkers kunnen en moeten zelf initiatief nemen om procedures te vereenvoudigen. Want administratieve vereenvoudiging is niet saai, maar juist uitdagend en prikkelend.

De Stad Gent zal inzetten op verschillende fronten om de administratieve vereenvoudiging te maximaliseren: reglementen en procedures zullen vereenvoudigd worden, leidinggevenden en medewerkers zullen vorming aangeboden krijgen, communicatie zal verbeterd worden. Ook zal de Stad Gent sterk inzetten op IT. Via het e-loket zullen burgers steeds meer online kunnen afhandelen. Ook burgers die niet over een computer beschikken, kunnen dat via de openbare computerruimtes en zullen daar ondersteuning krijgen.

De Stad Gent kan dat niet alleen. Vereenvoudiging binnen de Vlaamse en federale overheid zijn parallel nodig. De Stad Gent zal dus partnerschappen aangaan met deze bovenlokale overheden en andere (koepel)organisaties, zoals bijvoorbeeld werkgeversorganisaties.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Administratieve vereenvoudiging. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s