Schepen van informatica wil alle Gentenaars op internet (De Gentenaar, 25/02/2011)

Morgen start ook in Gent de Digitale Week. Op verschillende plaatsen in de stad organiseren allerlei organisaties workshops, lezingen en spellen die de Gentenaars iets moeten bijbrengen over de digitale wereld. Schepen van Informatica Resul Tapmaz coördineert sinds 2009 heel wat initiatieven om de Gentenaars meer vertrouwd te maken met informatica en internet. Maar hoeveel weet onze schepen er zelf over? Wij onderwierpen hem aan onze Digiquiz.

Resul Tapmaz heeft een goed gevoel bij onze Digiquiz. ‘Acht op tien is toch een mooi resultaat’, vindt hij. Enkel op vraag 6, over de afkorting van http, en vraag 9, over de downloadbare toepassingen van Apple, kon de schepen niet antwoorden. ‘Ik heb nochtans een Ipad. Die nieuwe snufjes zijn ongelofelijk handig. Ik kan overal op het internet en kan al mijn documenten meenemen zonder een laptop te moeten meesleuren. Als je dikwijls moet vergaderen en overal aan je documenten moet kunnen, is dat erg handig.’

Omdat informatica en internet steeds belangrijker worden in onze maatschappij, wil Stad Gent er zoveel mogelijk aan doen om de digitale kloof te dichten. ‘Voor mij is internet onmisbaar. Ik ben op elk moment van de dag online via mijn Blackberry. Als iemand mij bijvoorbeeld om 22uur mailt, kan die binnen de tien minuten een antwoord verwachten. Jammer genoeg zijn er nog steeds mensen die amper het internet gebruiken.’

Buiten communicatie is het web ook een belangrijke bron van informatie. ‘Niet alleen Stad Gent en de overheid richten zich meer en meer op het verspreiden van informatie via het internet, maar ook de privésector informeert de mensen vooral via websites. Daarom is het belangrijk om de Gentenaars zoveel mogelijk vertrouwd te maken met internet en dat kan bijvoorbeeld via initiatieven zoals deze Digitale Week.’

Schepen Tapmaz hoopt met het project niet alleen mensen meer te laten mailen en surfen, maar ze ook het internet te laten gebruiken voor andere toepassingen. Zo zijn er tijdens de Digitale Week workshops die er speciaal op gericht zijn om mensen te leren bloggen. ‘Het internet kan een forum zijn waarop mensen hun gedachten kwijt kunnen, het kan een middel zijn om informatie te delen met mensen met gelijkaardige interesses.’

De schepen heeft ook zelf een blog en heeft een profiel op allerlei networkingsites als Facebook en Twitter. ‘Voor een politicus is het noodzakelijk om duidelijk te maken wat je wil veranderen en waar je over bezorgd bent. Ik krijg veel hulp van mijn medewerkers, maar ik kan zelf ook goed werken met mijn blog. Twitter gebruik ik zelf niet zoveel, maar op Facebook ben ik wel erg actief.’

Toen de schepen opgroeide was het internet nog niet volledig doorgebroken. ‘Wij kregen op school lessen in kleine computerklasjes – toen was dat nog iets volledig nieuw.’ Intussen wordt er in de Gentse scholen meer aandacht besteed aan informatica. ‘De Gentse jongeren maken erg veel gebruik van internet en computers, maar vooral zestigplussers vallen uit de boot. Ook daarop leggen we een grote focus met de Digitale Week.’

‘We hopen met dit initiatief alle Gentenaars een duwtje in de rug te geven om zich in informatica te verdiepen’, aldus Tapmaz.

Dries Merre 

Dit bericht werd geplaatst in Digitaal. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

