Gent stimuleert digitaal talent (Lokaal, 16/02/2011)

Veel steden en gemeenten maken zich op voor de Digitale Week. Gent is zoals de voorbije jaren zeer actief. Tijdens de Digitale Week krijgt het programma Digitaal.Talent@Gent een extra boost maar de stad zet het hele jaar door sterk in op het dichten van de digitale kloof: e-inclusie is een absolute beleidsprioriteit.

Van 26 februari tot 4 maart organiseert Linc vzw de Digitale Week. In heel Vlaanderen zetten plaatselijke organisaties laagdrempelige activiteiten op waarbij het gebruik van multimedia centraal staat. De bedoeling is educatieve initiatieven gericht op het kwaliteitsvolle gebruik van computer en internet meer bekendheid te geven zodat een nieuw publiek de weg vindt naar de organisaties. Daarnaast loopt er een publiciteitscampagne waarmee Linc vzw het grote publiek wil sensibiliseren voor het thema van de digitale kloof.

Stad coördineert en communiceert
Heel wat lokale besturen werken mee aan de Digitale Week, door zelf activiteiten op te zetten en door het ondersteunen van organisaties en verenigingen die initiatieven nemen. Gent is al enkele jaren bijzonder actief, met een honderdtal activiteiten. De stad is de trekker van het Gentse programma. Ze probeert zoveel mogelijk organisaties, verenigingen en stadsdiensten aan te zetten tot initiatief. Het begint met een informatiesessie over wat de Digitale Week inhoudt en welke de mogelijkheden zijn. Maar het gaat verder dan dat. Dat zegt Sara Van Damme, projectleider Digitaal.Talent@Gent bij Digipolis, de ICT-intercommunale van Gent en Antwerpen. ‘We helpen bij het uitwerken van de activiteiten, we zoeken naar sprekers, we stellen computers of ander materiaal ter beschikking, we zorgen voor een locatie. Wij hebben natuurlijk ook het overzicht van alle initiatieven, we kunnen bijvoorbeeld samenwerking stimuleren tussen twee organisaties die gelijkaardige dingen willen doen. Naast die coördinatie staan we ook in voor de communicatie van het volledige Gentse programma van de Digitale Week via de kanalen van de stad.’

Digitale kermis
De stad en Digipolis organiseren ook zelf activiteiten. In 2011 zijn er bijvoorbeeld twee lunchgesprekken, een over mediawijsheid en een over web 2.0. Het grootste evenement dit jaar is een rondtrekkende digitale kermis. De eerste dag strijkt ze neer op de Zuid aan de stadsbibliotheek. De daaropvolgende zes dagen doet ze telkens een wijk in de 19de eeuwse gordel aan, waar de digitale kloof het grootst is. Sara Van Damme: ‘We werken voor de kermis samen met veel partners die in de wijken actief zijn rond digitale media, de digitale kloof en het omgaan met digitale informatie. Die lokale insteek is heel belangrijk omdat wijkbewoners op die manier terechtkunnen bij mensen die ze kennen. Met het concept van een kermis koppelen we het digitale aan het volkse. Er is bijvoorbeeld een digitaal spiegelpaleis: mensen kunnen er hun foto digitaal vervormen en als postkaart meenemen naar huis. Een medewerker van Vormingplus geeft uitleg. In een andere attractie gaat een waarzegster aan de slag met de elektronische identiteitskaart van bezoekers, waarna gegevens zoals de pasfoto op een scherm verschijnen. Een medewerker van de dienst Bevolking legt dan uit hoe een eID werkt. Er is ook een attractie waarbij bezoekers een t-shirt met een spook of monster kunnen maken. Daar zijn het de computerbuddy’s van de seniorendienst die instaan voor de begeleiding. Elders kunnen mensen digitaal sporten en spelen op de Wii. Zo hebben we tien boeiende kermisstanden.’

Talent naar boven brengen
Gent houdt het niet bij een Digitale Week, het overbruggen van de digitale kloof is het hele jaar door een speerpunt in het stedelijke beleid. Dat gebeurt onder de noemer van het programma Digitaal.Talent@Gent. Schepen van Informatica Resul Tapmaz: ‘Het is belangrijk dat iedereen in de maatschappij mee is met de nieuwe technologieën. Voor het stadsbestuur is e-inclusie een absolute beleidsprioriteit, die vastligt in het bestuursakkoord en de beleidsplannen. We hebben een duidelijke visie uitgetekend over hoe Gent er in 2020 moet uitzien. Om onze missie en onze vijf hoofdstrategische doelstellingen waar te maken lopen er verschillende programma’s. Digitaal.Talent@Gent is er daar één van. We investeren in mensen en middelen om het digitale talent in alle bewoners naar boven te brengen.’
Het programma loopt over heel veel sporen en is zeer doelgroepgericht. Voor mensen die hun eerste digitale stappen nog moeten zetten, heeft de stad bijvoorbeeld ontdekkingsboeken ontwikkeld. Digibeten kunnen ook een beroep doen op door de stad opgeleide buddy’s. Meer gevorderden kunnen bijvoorbeeld bij de stad terecht voor het leren invullen van de elektronische belastingaangifte. De stad heeft 77 openbare computerruimtes. Die zijn aangeduid op een plan dat op grote schaal verspreid is. Momenteel wordt ook gewerkt aan een kwaliteitslabel voor die computerruimtes. Organisaties en scholen kunnen een mobiele PC-klas gebruiken. En zo zijn er nog een heleboel initiatieven. ‘We moeten alle inwoners stimuleren om alle kansen van de digitale media te gebruiken,’ zegt Martine Delannoy, programmaregisseur Digitale Kloof. ‘Dat gaat veel verder dan het voorzien in computers en internet, het gaat ook over het leren omgaan met informatie of over het thema privacy. De stadsdiensten zijn belangrijk bij het uitvoeren van het programma maar het is logisch dat een stad dit niet alleen aankan. Daarom werken we zoveel mogelijk samen met organisaties, verenigingen, scholen. We ondersteunen hen waar we kunnen om samen de digitale exclusie tegen te gaan. Wij houden het overzicht, we regisseren waar nodig, we schakelen onze communicatiekanalen in.’

Dicht bij de burgers
Als lid van Eurocities, een netwerk van 140 grote en middelgrote Europese steden, is Gent ondervoorzitter van de Knowledge Society Forum en binnen dat forum is schepen Resul Tapmaz voorzitter van de werkgroep e-inclusie. ‘Steden spelen een heel belangrijke rol in het realiseren van de Europese digitale agenda, ze zijn het bestuursniveau dat het dichtst bij de burgers en de organisaties staat. Door samen te werken kunnen steden heel veel leren van elkaar, ze kunnen gezamenlijke projecten opzetten. Een belangrijke stap is dat we goed weten wat burgers in steden nodig hebben, welke drempels ze moeten overwinnen, welke oplossingen kunnen werken. We moeten daar een wetenschappelijke visie rond creëren. Daarom zetten we onder de Europese paraplu een onderzoek op naar de digitale kloof in steden. Daarover hebben we geen cijfers, die zijn er voor ons land alleen voor het federale en Vlaamse niveau. Maar we moeten niet wachten op de resultaten om onze operationele werking gericht op verschillende doelgroepen verder uit te diepen. We weten al veel en we hebben al veel.’

Bart Van Moerkerke, Lokaal

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Digitaal. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s