Gaming in het onderwijs

In Klasse, het maandblad voor onderwijs in Vlaanderen, staat een uitgebreid artikel over gaming in de klas. Ik heb de indruk dat Vlaanderen eindelijk durft toe te geven dat gaming ok is. Als schepen van Informatica ben ik blij met deze ontwikkelingen. Gaming in scholen is een belangrijke manier om de positieve kanten van informatica verder te verspreiden in onze samenleving.

Gaming stimuleert het ‘out-of-the-box denken’ en het stimuleert durf: als je mislukt, druk je op reset. Verder is gaming in het onderwijs gebaseerd op tweerichtingsverkeer. Gamers van 11 kennen het spel vaak beter dan hun 27 of 57 jarige leraar. Maar die leraar kan op zijn beurt veel meegeven over wat er achter de games zit.

Enkele voorbeelden: in ‘September 12th’ leidt brute vergelding van terrorisme tot meer terrorisme – een ideale opstap om het over dit thema te hebben. In ‘Playing the Past’ maak je 3D simulaties van historische gebouwen, ideaal als voorbereiding voor een historische schoolreis. En in ‘Poverty Is Not a Game‘, ontwikkeld door het IBBT, ontdekken tieners hoe je in de spiraal van armoede kan terecht komen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Digitaal. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s